Skolan


Skolan akademiskt sätt är sååååå mycket enklare! Jag har straight A's i 7 ämnen och har nog bättre betyg än 95% av eleverna på skolan. Men iof har jag ju inte heller de mest avancerade ämnena heller. Men jag har 112% i Engelska, vilket betyder att jag faktiskt har bättre än man kan ha. Och jag har även näst bäst betyg i min US history klass. Vilket är ganska sorgligt för amerikanerna. Och ekonomin har jag nog bäst betyg i klassen. Det är bara så himla enkelt, särskilt nu när språket är så pass förbättrat!
 
Skolspiriten är superkul! Peprallys och matcher och allt. Köpte ett säsongskort till våra hemmamatcher i basketen i fredags så jag hoppas jag kan gå på så många som möjligt.
Och varje morgon så är det the pledge och så vidare i högtalarsystemet.
Men reglerna är så löjliga i skolan. Man måste ha sin planner om man ska gå någonstans under lektionen, man får absolut inte ha mobilen, den ska ligga avstäng i skåpet, även om jag varken har min avstängd eller i skåpet.. Under lunchen måste man vara i cafeterian och och stanna där under hela lunchen.
 
Lunchen är ju ett kapitel i sig! Vet inte om jag gillar den... Det är så skrikigt och stojigt och det är som att gå tillbaka till 7an. Och alla har dessutom bestämda platser typ så jag och Elian sitter vid ett bord med några som kan vara de drygaste människorna jag träffat! Men flytta bord då tänker ni. Men det är inte så lätt kan jag säga eftersom alla nu redan har sina platser, och då kan man inte bara flytta och ta någon annans! Så lunchen är väl sådär... 
Och jag saknar definitivt konserthusterrassens mat! Ni ska vara rikigt glada att ni får sån god mat gratis! 
 
Det är en sak som är så bra med att åka iväg såhär! Man inser verkligen hur bra man har det där hemma! Framförallt skolan! 
  • Vi får gratis mat! Som dessutom är väldigt god. Ni ska se maten som säljs i cafeterian här, inget att rekommendera. Och maten som man tar med sig själv kan lätt li lite enformigt och inte alltid det mest hälsosamma...
  • Vi har sån stor frihet i den svenska skolan, tror inte ni där hemma inser det. För det gjorde inte jag tills jag kom hit. 
  • Vi kan gå på toa när vi vill utan att gå och få underskrifter av lärare
  • Vi kan lämna klassrummet lite hur vi vill
  • Vi får sitta i sofforna och jobba 
  • Vi har datorer och tillgång till internet! Vilket är så mycket lättare än att skriva för hand!
  • Vi kan skriva ut saker från skolan utan att behöva betala för vart enda papper
  • Vi kan lämna skolan under skoltid
  • Vi har faktiskt en betydligt bättre utbildning än amerikanskt high school. Här är det multiple choice frågor, sant eller falskt eller matching som är proven och det jobbigaste är typ kort svar frågor eller kort essay fråga, typ två meningar.. Och det värsta är att man faller in i det här ganska snabbt! Kommer vara jobbigt att komma tillbaka till den svenska skolan som faktiskt kräver att man kan saker och ting! Till exempel så kan man få extra credit för ingenting här! Extra credit för att ta med sig en penna, skriva note cards eller ta med sig en läsk som kan säljas på homecoming, trot eller ej, men såna saker räknas med i betyget.
  • Och till råga på allt det så är det helt gratis, in fact, vi får faktiskt pengar för att plugga! Pratade med Elian om det och hon blev rätt så chockad, för vårat "college" är ju också gratis, och i Switzerland så kostar även high school!
Så vi har väldigt mycket att vara glada för för den svenska skolan! Bara så ni vet! Sen finns det ju saker som man önskar kunde vara lite mer som den amerikanska, som pep-rallys och matcher! När alla kommer i skolans färger på match dag, cheerleaders har sina uniformer och footballs killarna har sina match tröjor och alla samlas i gymmet och skriker och cheerleaderserna kör sitt nummer och the danceteam dansar och alla hejjarramsor och skolsånger! Kommer sakna det!
 
Och mina lärare är superbra tycker jag!
  • Mr Greene som jag har i matte är en bra lärare, han är dessutom rolig och redneck #1. Han har sån dialekt så ni anar inte.
  • Sen har jag Mrs Teeter, hon är okej som lärare men jag gillar verkligen ämnet. Web Design, vi håller på att jobba i ett program som heter Dreamweaver och håller på att skapa hemsidor, alltså det är jättekul och jag tycker det är superlätt! Och hon gillar verkligen mig haha, varje gång jag får tillbaka ett test så säger hon Perfect as usual! men jag har aldrig mer än 1 fel utav ca 40 frågor! Men det är inte så fantastiskt som det låter eftersom vi får ha boken på provet och dessutom ett papper där det står frågan och vilken sida man kan hitta svaret på... Frågan är ju då hur man kan misslyckas på ett sånt test...
  • Sen har jag Mr Chartrand... Ja han är väl kanske inte i kategorin "bästa läraren" Jag har honom i kör och för det första så är kören ganska dålig... Och det är ju inte så konstigt om läraren pratar bort 20 minuter av ca 50 minuters lektioner och sen stoppar för att lära ut någon av livets läxor mellan varje sång. Låt säga såhär: Mr Chartrand är ingen multitasker...
  • Efter det har jag nog min favoritlärare Mrs Reed! Hon är så söt!! Hon är en såndär supergo amerikan som för det första har ganska stark accent och säger alltid sweetie, honey eller baby till alla elever! "Good job sweetie" eller "How are you today honey" eller om hon svarar på en fråga "yes baby" Alltså hur gullit är inte det! Och hon brukar dessutom bjuda oss på godis eller cracker eller vad hon nu har i sin lilla låda! "Girls I really don't want these marshmellows, can you take care of the problem?" Haha hon är så rolig! Typ för nån dag sen behövde hon ett nummer till en kille i vår klass, och då frågade hon en kille om han hade hans nummer och han bah: Ja eller det är ju i skåpet eftersom vi inte får ha telefonerna hehe...Och då säger hon: Skulle du behöva gå på toa? och kanske ta med dig papper och en penna, vem vet, du kanske mirakulöst kommer på hans nummer? Haha hon är så rolig! Och det faktum att hon alltid försöker vara en matchmaker till oss.. Hon sitter på clubtime och pratar om alla och ba "nej definitvit inte dem.." "han är sweet, men inte som boyfriend" "Han är en bra skolpartner, men usch nej..." Och hon är dessutom en bra lärare också haha!
  • Sen efter det har jag Ms DelGandio i culinary arts (hemkunskap), hon är ganska rolig utan att hon vet om det, eller hon är typ man får inte säga att maten är äcklig osv men själv är hon typ eyuu thats disgusting! Haha jag kan inte riktigt förklara det, men det låter jättekul!
  • Sen har jag Mrs Joosse, jag tycker faktiskt om henne, hon är en bra lärare och är rolig hon med! Och hon har alltid massa frågor till mig och Elian haha!
  • Och sen har vi Mr Sensabaugh. Hans lektioner är såå roliga! Skrattar hela tiden! Det är typ bara massa fräcka skämt hela tiden! Ni ska höra det! Kan inte ens förklara! (och dessutom börjar jag inse hur långt det här inlägget är...)
 
Så det var lite hur skolan är... Men stay tuned för det kommer mer senare idag om en annan kategori:)

Kommentarer
Postat av: Emma

Intressant inlägg!!! :)
Jag skulle behöva hjälp med en sak. Jag undrar hur du har fått din blogg så hiiiiimla fin? Jag gjorde precis en blogg på blogg.se men det fanns bara fula teman att välja mellan och de andra får man betala för. Jag har aldrig haft en blogg innan så JAH fattar inte alls hur man gör sin blogg så man vill ha den och lägger in egna bilder! Hur gjorde du det? Fick du hjälp? Jag vill ju ha en lika fin blogg som dig men det verkar jättesvårt!!!

Svar: Hej!! Börjar med att tacka så mycket!! Jag tror jag utgick från ett "fult" tema eller finns det en egen? kommer inte riktigt ihåg.. Men i vilket fall som helst, jag gjorde allt själv och försökte lista ut vad de olika koderna i kodmallen och stilmallen gjorde genom att helt enkelt pröva mig fram genom att ändra siffror i mallarna riktigt mycket och sen se före och efter för att se vad jag ändrade för något. Ska inte ljuga, det tog tid i början... Men å andra sidan tycker jag att det är ganska kul, mitt favvoämne i skolan är typ Web Design just nu så..:) Och sen tyckte jag att http://www.designadinblogg.se/ var till JÄTTESTOR hjälp i början, där kan man söka efter det man behöver hjälp med, t.ex. fixa header osv. Men det tar tid om man inte vet hur det fungerar, så jag skulle nog se om du har nån kompis som är hyfsad på blogg och design och sånt om du inte vill lägga ner massa tid:) sen finns det ju helt okej teman som du kan piffa till lite genom att ändra i koderna, men som sagt, försök hitta en kompis som kan det här eller hemsidan som jag länkade, JÄTTESTOR hjälp! Lycka till! och om du har nån fråga kan du alltid fråga mig så kanske jag kan hjälpa dig med nått:)
Lovisa

2012-11-11 @ 23:14:40
Postat av: Mamma

Vilket trevligt/intressant inlägg! Tycker iaf att du ska vara stolt över dina betyg, även om det är mycket lättare osv. Du lär dem ju på ett annat språk trots allt!

Svar: Tackar!:) Jo det är sant, är nog mest glad över mitt engelskabetyg, 115 % :D
Lovisa

2012-11-12 @ 08:19:54
Postat av: Mormor

Grattis till dina fina betyg och
ett intresant inlägg.
coola dressar ni har köpt 2 koala
och en leopardunge.
kram

Svar: Tack mormor! Hahah de är superfula men väldigt gosiga! ;)kram :)
ps. det är kossor ;)
Lovisa

2012-11-12 @ 14:53:01
Postat av: hedvig

hahah "vet inte riktigt om jag gillar den". Snarare hatar den ;)
och tare lugnt med shoppingen!

Svar: Haha ja verkligen! gillar inte ens lite....ska försöka hehe...
Lovisa

2012-11-12 @ 21:16:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0