svar del 2

syster matilda:
Hej jag undrar om du vet någon el affär i USA som jag kan titta på nätet och kolla runt lite vad allt kostar, med el affär menar jag som typ elgiganten eller media markt :) typ vad de affären där du köpte kameran heter :)
 
Hej Matilda... Jag vet inte vad affären heter men tror kanske att det skiljer 500 kronor på den kameran jag köpte, om man jämför med sverige, och det var billigare här:) men om jag ser nått som är wow så skriver jag det här, okej?? :)
 
Eva M:
Hur känns det att kunna ha kontakt med Sverige så lätt? Är det bra eller dåligt? Alltså blir du "homesick" eller glad av fb, skype, blogg etc.
 
Jag tror det är både bra och dåligt! Ibland kan jag bli glad över att se en status från Sverige på facebook och ibland så blir man lite homesick av vissa saker. Men jag har bestämt mig för att från och med tisdag så kommer jag ha ett break från facebook och sverige och sånt i två veckor så jag kommer in i allt på rikigt här:) kommer bli en utmaning dock...
Cecilia:
Har ni som utbytesstudenter några "regler" gällande alkohol/droger/sex och spy när ni är där? 
Har du ångrat eller velat "backa ur" utbytesåret? 
Vad är största skillnaderna på mat/skola/droger osv som du märkt? (mellan Sverige och USA då asså haha) 
Lite konstiga frågor, men om man nte frågar får man inga svar right? 
Förövrigt, ha det så himla kul i USA, följer din blogg via bloglovin :)))
 
Hej! 
Vi har tre huvudregler som vi måste hålla! Annars blir vi hemskickade... och det är:
  1. Ingen alkohol, vi får inte ens vistas på en fest där underåriga dricker, även om vi inte dricker...
  2. Inga droger
  3. Och vi får inte lifta
Utöver det så är det landets lagar som gäller.
Och i skolan måste vi försöka så gott vi kan och inte skolka.
Vi får inte heller resa utan tillstånd eller själva.
Så det är väl det vi måste följa, och sen såklart värdfamiljens regler
 
Om jag har ångrat mig och velat backa ur? NEJ absolut inte! Visst har det varit några gånger som man har velat vara hemma, men det är typ någon minut, sen händer nått här och då vet man varför man ville åka! Så jag har inte ångrat mig eller velat backa ur!
 
Oj stora skillnader!! Maten är större, fetare och onyttigare generellt sett, sen finns det ju såklart mycket nyttig mat också men det är väldigt stor skillnad på svensk mat! Skolan är också väldigt väldigt annorlunda!
 
Man börjar skolan väldigt tidigt här, iaf på min skola! 7.30 ringer klockan för första lektionen, sen har man 7 perioder (vilket är lektioner) Det är en klocka som ringer lite då och då, har börjart förstå signalerna nu haha! Den ringer när lektionen är slut, 2 minuter innan nästa lektion och sen ytterligare en gång när lektionen börjar och lärarna stänger dörren! 
 
Man har 5 minuter mellan lektionerna och då ska man hinna till skåpet, gå på toa om man behöver det och hinna till nästa klass! Visst det kanske inte är så svårt, men det blir en aning svårare när det är 1500 elever som gör allt det där samtidigt! 
 
Man kallar lärarna för Miss eller Mr och sen deras efternamn! Vi har läxor typ varje varje dag också! Alla är väldigt trevliga på skolan och man får kommentarer lite då och då om att man har en fin klänning, fint hår eller fina ögon! När någon får veta att jag är från sverige tycker alla att det är så coolt!
 
High school spirit är också något väldigt häftigt! På dagar när det är football game går många klädda i skolans färger och cheerleadersarna går i sina uniformer! Sen är det peprally ibland också! 
 
Och just det! Varje morgon måste vi läsa pledge of alligence! Så skolan är väldigt annorlunda!
 
Tyckte inte det var konstiga frågor btw! Va kul! Blir glad över att folk gillar det jag skriver;)
 
Anonym:
påverkas du något av stormen?
 
Haha visste faktiskt inte ens att det var nån storm förrens idag, vi kommer få lite av "eftervädret" haha så det kommer regna och sånt här i helgen och idag åskade det och regnade:)
 
Annie Bäckstrand:
Hej! 
Vad sa dina föräldrar om kostnader osv! Försöker övertygelse mina nu att låta mig åka nästa år 2013, men allt är en penga fråga! Hur löste ni det? 
Hoppas du har det bra!
 
Hej! För mig var det inga problem att övertyga mina föräldrar att åka! Det är jag glad för! Men vi kom fram till att de skulle betala programavgiften och flyg, visum och sånt och att jag skulle stå för alla fickpengar. Tyckte det var  en bra deal! Så jag har sparat och jobbat och sånt nu innan jag åkte och har samlat ihop pengar för ett år! Så du skulle ju kunna testa det:) Sen finns det ju stipendium att söka, är tyvärr inte insatt alls i det där...
Sen kan du ju alltid stressa (säger man så? vi säger iaf det här "stress for something") för allt positivt med att åka iväg!!
Hoppas du kommer iväg! Ha det bra!
 
Rebecka:
hej jag har några frågor!
  1. - när bestämde du dig för att du ville bli utbytesstudent? 
  2. - är det så som i filmerna? 
  3. - går du på en stor skola? 
  4. - bor du i en stor stad? 
  5. - vad är det bästa med att vara i usa? 
  6. - vad är det sämsta med att vara i usa? 
  7. - får du hemlängtan? 
  8. - hur många familjemedlemar har din värdfamilj? 
  9. - har ni stort hus? 
  10. - gör du någon aktivitet efter skolan? 
  11. - har du fått många nya vänner? 
  12. - är/var det svårt att få nya vänner där? 
  13. - vad kostade allt som allt? 
  14. - går det åt mycket pengar när man är där? 
  15. - är saker billigare där? 

oj, det blev kanske lite många frågor, hoppas du orkar svara. och hoppas du har det asbra i usa. ps. älskar din blogg, den är jättefin och jätterolig att läsa! kram!
 
Hej! 
  1. -Jag tror jag bestämde mig någon gång i 9an att jag ville åka! så kanske 1-1 1/2 år innan!
  2. -Ja det är faktiskt mycket som i filmerna, särskillt utseendet på allt och sånt, men ja mycket som i filmerna, men självklart inte allt! Försöker komma på exempel men kan inte rikigt komma på nått nu...
  3. Skolan jag går på heter Rossview High School och har ungefär 1500 elever, så ganska stor!
  4. Staden heter Clarksville och har ungefär 150 000 invånare, men det klassas som en smalltown
  5. Oj, typ allt! Alla upplevelser jag har och kommer få uppleva, inte bara stora saker och resmål utan allt det vardagliga och lilla jag aldrig kunde fått på något annat vis än det här året!
  6. Kommer faktiskt inte på något dåligt just nu!
  7. Ja lite då och då, men aldrig så det är riktigt jobbigt, får typ hemlängtan i en minut sen är det över:) Men jag saknar mina kompisar och familjen! 
  8. Min värdfamilj består av mom Jen, dad Donnie, Sister Jessica (bor ej hemma dock- college), little sister  (3 år) Mackenzie "Kenzie", Sister Elian (utbytesstudent från Schweitz) & labradorerna Riese och Chance
  9. Ja det skulle jag vilja säga att vi har! Ska ta kort på det snart och lägga upp!
  10. Ja, jag spelar fotboll med skollaget (finns typ bara skollag här, ej som i sverige med olika klubbar och sånt) Men det är jättekul!
  11. Haha sorgligt nog, nej... Jag menar alla är väldigt snälla och så men inga "riktiga vänner" ännu...
  12. Så fortsättning på förra frågan, tycker det är väldigt svårt att läsa av människor här! I Sverige brukar jag kunna läsa av människor ganska snabbt och se om den personen är "min typ" men det är så svårt här!!! Man vet inte ens vilka som är vilken ålder, så jag tycker att det är svårare än vad jag trott! 
  13. Oj vet inte riktigt men jag skulle tippa på ca 100 000 kronor!
  14. Det har inte gått åt så jättemycket pengar än, det beror väl på vart man hamnar också! Men jag har kanske spenderat 1000-2000 kronor so far! men då har jag varit och shoppat lite, men jag har ingen riktig uppfattning om det just nu:)
  15. Ja det tycker jag att det är, men som sagt har inte hunnit se allt och så än, så jag är inte helt säker!
Haha det är ingen fara! Tack så mycket! Blir så glad så glad! Kram!
 
Liza
Låter som att du har det jättebra over there! Men något jag undrar är, hur klär ungdomar sig? Om man jämför americas next top model och top model Sverige är det ju nästan ingen amerikan som har stil medan alla svenskar klär sig fint. 

Puss från kalla regniga Sverige! <33

Jo det har jag men jag saknar er massor faktiskt!! Hahaha ja du vad ska man säga... Mjukiskläder eller vad som helst! Vissa har fina kläder men det är inte dom i sverige! Skulle nog vilja säga att folk klär sig väldigt barnsligt här! Många i min ålder går med hello kitty, scooby doo, lilo&stitch osv.. ryggsäckar! haha är inte det roligt!!;D
Så det skiljer sig ganska mycket!

Puss! och skype snart!!<33 typ innan tisdag, för då börjar min "isolering" från sverige!;) 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0