AFS Mid-Stay Orientation

Hey y'all!!
 
Had the most awesome weekend ever! Insåg precis att jag skrev på engelska....
 
Iaf. Hade en alldeles underbar helg! Började ju som sagt på fredagen med talangshow och sen bowling på lördagen, enda nackdelen var ju dock att jag bröt min nagel på tummen. Typ på hälften, ni vet så det gör sådär löjligt ont.
 
Sen på söndagen gjorde jag lite läxor, skypade med familjen i Sverige. Fick veta att min gammelmorfar dog i fredags. Han skulle blivit 99 år i sommar, så det känns ju jättejätte tråkigt! Hoppas ni mår bra därhemma, tänker på er! 
 
Sen bakade jag och mom cup cakes som vi tog med oss till lägret. Åkte hemifrån runt klockan 3 och kom till Nashville runt 4. När vi kom dit så packade vi ur grejerna i bilen och la in dem i ett rum. Vi bodde i ett Christian Family Life Center eller nått liknande, mitt i downtown Nashville. Sen gick vi till Wildhorse Saloon och fick en lektion i line dancing.

Anna, Elian och jag
Elian, Paola, Christa, Anna och jag
 
Upplevelser man måste vara med om i Tennessee:
  • Line dance - CHECK
Här är en väldigt dålig film, men men.... Ni fick ju liksom vara med på upplevelsen på nära håll..
 
 
Sen gick vi vidare till en restaurang och åt pizza. Och sen tillbaka till kyrkan (måste då tilläggas att kyrkor här och i Sverige är inte rikigt samma sak, det är liksom inte så att vi sitter i bänkar som i domkyrkan under nån ängel eller kors, det är ju mer som en lokal, som en skola eller vad man ska säga)
 
Så vi hade själva orientation där man utvärderar året so far och sånt och pratar om problem och achievements. Ganska långtråkigt men ändå skönt att ha det, man får liksom veta hur alla andra har det och ofta har man samma problem. 

Sen på kvällen så åt vi lite snacks, pratade och tittade på pitch perfect! Lägg tyngden på PRATADE! Alltså oj vad vi kan prata! Orden tar liksom aldrig slut! Har fått så oerhört bra och nära vänner innom AFS, känns som man kännt dem i en evighet även fast man faktiskt bara har träffat dem 3-4-5 gånger. Och vi har så roligt tillsammans! De är liksom min tredje familj nu! 
 
Något annat utbytesstudenter är bra på är att (förutom att äta och prata då) TA KORT! Väldigt roligt!

Love these guys!

My amazing Italians Margherita and Paola

Me and Isabelle from Germany

Anna from Norway and Elian

My wonderful Christa

Movie time

Så här sköna sängar hade vi dock............ Ja ni ser rätt inga alls!
 
Men jag sov ändå bara i 3 timmar, jag och Christa låg och pratade fram till tre på natten och tittade på människor som gick hem från baren (iklädda boots och cowboy hat såklart!)
 
Sen ringde det helvetes alarmet klockan 6, och helt seriöst det ringde i 10 minuter utan att någon stängde av det! Och vi skulle gå upp 7! Sen stängde de av det, jag somnade om för att sedan vakna en halvtimme senare av väckarklockan igen! Irriterande som....
 
Sen gjorde vi oss klara för att klockan 8 gå mot ett deli och äta frukost. Deli Dave's blev det och amerikanskt, breakfast burrito och juice. Sen när vi var klara hade vi en scavanger hunt genom downtown Nashville, alltså en tävling där man ska hitta landmärken typ, så vi såg Capitol Hill, Memorial War Museum osv. eller ja såg och såg. Våran volontär och en utbytesstudent var väldigt competetive och rusade fram, medan man själv agerade turist och skulle hinna ta kort i farten, gick ju sådär så det får bli ett annat tillfälle att turista. Dessutom var det otroligt kallt!!
 
Men vi vann ju! Och vi lyckades övertala våra volontärer att vi ville ha starbucks så vi gick dit och fick det, till och med förlorande laget.... Så mycket för den vinsten och förlorandet av turistkorten....
 

WE WON......
Underbart med starbucks och sol!
 
Sen klämde vi in oss i bilar! Och ja vi lyckades verkligen klämma in oss! Jag, Christa, Jessica, Anna-Lena, Paola och Elian klämde in oss i ett baksäte på en bil. och inte en american size bil. Så vi åkte mot ett Women's Shelter för att volontärarbeta där.
 
Det var alltså ett hem för hemlösa kvinnor och deras barn. Det var väldigt intressant och lärorik upplevelse! Lite små creepy också. Många av kvinnorna var "mental ill" som de som jobbade där sa. Det var kvinnor som inte tagit de bästa besluten i sina liv. Tyckte så fruktansvärt synd om barnen man såg. Vi jobbade med att servera mat och ta undan brickor. Inte lika kul som det låter. De fick bara en bricka var och ett glas med is-te det var det liskom. Ingen påfyllning eller nått och maten var liksom som hundmat. Och ni ska veta hur många som försökte lura oss genom att byta plats eller ta undan brickan och säga att de inte hade fått nått. Det var ett uppvaknande. Man insåg liksom hur bra man har det! Dessa kvinnor har ingenting och tvingas leva såhär för att ens klara sig, och jag menar det är ju fantastiskt att det får gratis mat och husrum även om det är väldigt dålig kvalité, men det är ju tyvärr det bästa som går att erbjuda.
 
Här är då bilen vi lyckades klämma in oss i:


Och dessa kläder var vi då tvugna att ha på oss när vi jobbade!

heeeeeey sexy lady...

och efter... Lagom trötta!!
 
Men sen åkte vi till Farmers market där vi blev upplockade av mom och hon släppte av oss på the mall, så vi gick runt och shoppade lite, tog en paus på starbucks och sen åkte vi hem och nu ska jag gå och lägga mig, klockan är 9 och imorgon är det skola igen! Ska göra klart lite läxa först dock.... Sucks!
 
Men nu, här är en film jag klippte ihop!

Okej, det var alltså blandade känslor haha..
 
Men summan av kardemumman, helgen var mycket lyckad! Fick umgås med undebara människor och skratta tills jag fick ont i magen! Så glad att jag fick lära känna dem! Love them all!

Och hörrni, om jag inte får nå kommentarer på det här inlägget som tog mig typ två timmar att skriva vet jag inte vad jag tar mig till!
 
Puss på er!
 

Kommentarer
Postat av: hedvig

det känns verkligen som att man har kännt AFS-människorna hela sitt liv! och haha jag börjar också alltid skriva på engelska nu för tiden....

2013-01-22 @ 07:18:37
Postat av: Pappa

Du verkar ha hur mycket som helst att göra. Kul med alla nya kompisar. Din uppfattning av kallt verkar vara lite subjektiv. Här hemma är det kallt där du är är det ljummet.

2013-01-22 @ 09:01:51
Postat av: Mamma

Hej
Fick morgonens bästa skratt, när jag tittade på klippet med Djungelvrål,ha ha... Det måste du nästan lägga ut på youtube.... Vad mycket du får uppleva! Vilken tur att du skriver på bloggen, och på så sätt dokumenterar du allt som du är med, ovärderligt! Är tacksam att vi får vara med på din resa/upplevelse, om så bara på ett hörn via bloggen.... men man får ändå en känsla, Härligt! TACK!

2013-01-22 @ 10:26:13
Postat av: Mormor

Ni verkar ha haft jättekul, jungevrål är
inget för veklingar, synd att du inte hade
en tub Kalles kaviar det har varit kul att
se deras miner.
kram

2013-01-22 @ 15:31:29
Postat av: Lillhagamamma

Superkul video! Nästa gång får du bjuda på supersurisar! Skoj att följa din blogg och äventyr! Snart måste du bjuda på lite info om det amerikanska datinglivet, säkert många som har en crush på en sån cute swedish girl!:) går du i eleventh or twelth grade?

2013-01-22 @ 17:28:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0