För er blivande utbytesstudenter!

Svarar på lite frågor jag fått under senaste tiden!:)

 
Hej! 

Jag måste säga att jag älskar din blogg och jag kan inte vänta tills jag också åker i augusti! :) Jag har några frågor som du jättegärna får svara på om du har tid, känn inte att du måste svara på alla för det är några stycken... 

1. Hur mycket fickpengar behöver man ha med sig per månad? Jag har hört att 2000-3000 kr är lagom, men vad tycker du nu när du faktiskt är på ett utbytesår? Hur mycket tog du med dig? 

2. Vad ska man tänka på den första tiden med värdfamilj, första dagen i skolan osv? Ska man tänka på att prata väldigt mycket och vara väldigt social och så? 

3. Var det inte svårt att packa? Hur mycket kläder ska man ta med sig? Packade du ner något onödigt som du lika gärna kunde lämnat hemma? 

4. Jag har hört att det är ganska svårt att baka svenska saker i USA för att de inte har något pärlsocker, vaniljsocker samt att kakaon inte smakar som hemma, är det sant? 

5. Är det bra att börja i någon sport i början för att få vänner och så? Blir det inte lite mycket med träningar varje dag efter skolan? 

6. Börjar USA ett år innan oss i skolan alltså är att de som är seniors nu är 95:or? 

7. Denna frågan kanske är lite konstig... Vad finns det för märken på schampo och sånt i USA? Finns de vanliga som vi har i Sverige typ Wella och Garnier? 


Tack för en jättefin blogg!
 
Svar:
TACK för den fina kommentaren Emma! Ska försöka svara så gott jag kan:)
 
1. Okej jag har ju då blivit en shopaholic... Så jag skulle ju vilja ha väldigt mycket pengar hehe.... Jag har faktiskt ingen riktig koll på min ekonomi i dagsläget. Men jag labundan ca 20 000 för min hawaii-resa. Sen har jag nog hållt mig runt 2000 i månaden. Jag får även 1000 i månaden av mina föräldrar. Men mina pengar börjar ta slut nu haha... Men mitt tips är att spara ihop så mycket du bara kan! För det går åt en hel del!! Men jag skulle nog säga runt 2000-3000 är ett bra mått.
 
2. Oj, det känns som evigheter sen! Men mitt bästa tips är nog att vara social, öppen och ha en bra kommunikation med din värdfamilj. Försök lära känna din värdfamilj och regler och rutiner, och försök att känna dig som hemma! I skolan är det jätteviktigt att bara våga prata med mycket folk. De kommer vara jätteintresserade i början och det är då du ska försöka att riktigt ta vara på den chansen, för efter ett tag blir man bara en vanlig elev, och då är det svårare! Så försök bara att prata med mycket folk!
 
3. JAA det var svårt!! Men jag måste helt ärligt säga att du inte behöver känna dig så stressad över det. Packa med dig kläder för den första tiden, och sen dina favoritklädesplagg. Jag har iaf shoppat så himla mycket här, så kläder är inga problem, men fyll upp resväskan du! Sen är det kul att ta med sig lite andra saker också. Godis var ju ganska högt prioriterat på min lista;) Sen även kamera och dator är ju viktigt, fast det skulle jag nog stoppa i handbagaget :) Sen presenter till värdfamiljen, adapter och såna saker såklart.
Klicka här för att se min packningslista
 
4. Hmm ja det skiljer sig lite i ingredienserna, även saker som mjölk, mjöl och sånt.. Jag menar det går ju absolut att baka här, med bra resultat. Men vissa saker blir inte helt som i Sverige, men fortfarande gott. Jag hade ju lite tur, min värdfamilj har haft en annan utbytesstudent från sverige, så vi har pärlsocker. Sen finns det worldmarkets som säljer det. Men jag skulle tipsa om att ta med decelitermått :)
 
5. Det är definitivt ett bra sätt att träffa kompisar! Det är också skönt att ha nått att göra efter skolan, och inte bara åka hem direkt efter. Det kan kännas lite mycket ibland, men det är mest kul, och tänk va bra träning det är! Var riktigt fit under fotbollssäsongen!
 
6. Nej seniors nu är 94or eller 95or födda tidigt på året. Man delas in i årskurser beroende på när på året man fyller år tror jag.
 
7. Jag har ingen koll på garnier och wella, men jag har sett märken som jag känner igen! Sen har de ju alla sminkmärken och sånt! Men allt är billigare här! (Y)


 
Tycker din blogg är bra/intressant! Ska Själv åka som utbytesstudent nu i sommar och du har ju vart i USA mer än hälften av tiden nu.. Så om du har tid så skulle du kunna skriva om lite allmäna tips för framtida studenter, som du tycker är bra att tänka på inför ett år i USA :) Hoppas du har det fantastiskt bra ! kram
 
Tack så  jättemycket!! Det är klart jag kan göra det! Har svarat på lite frågor här ovan, som är bra tips!
 
Men jag skulle nog säga att ett tips som jag tycker är jätteviktigt är:
 
Stressa inte upp dig för småsaker, eller om saker inte blir som du tänkt dig. För jag kan säga att det kommer inte bli precis som du tänkt dig. Jag tyckte att jag inte hade några direkta förhoppningar eller tankar om hur det skulle bli, ändå blev det liksom inte helt som jag tänkt mig. 
En annan sak som jag skulle vilja säga till er är uttrycket: "Ta vara på tiden". Jag måste säga att det uttrycket är sådär.... Visst ska du försöka ta vara på tiden och göra så mycket som möjligt!! Men det är viktigt tycker jag att inte känna sig stressad, eller oroa dig för mycket om du inte har nått att göra hela tiden, vilket man lätt kan göra!
Be open-minded!
 
Om du vill ha mer specifika tips är det bara att fråga. Kommer inte på några så här on top of my head... Men fråga gärna, så hjälper jag till!
 


Anna:
Hej, jag undrar vilken organisation du åkte med? STS, EF eller någon annan? :)
 
Hej Anna!
Jag åker med en organisation som heter AFS. Jättenöjd med dem, speciellt i Sverige. I USA beror det nog lite på vart man hamnar och vilka volontärer man har. Som med allt annat, handlar det ju om att ha lite tur och träffa bra människor! Men rekommenderar absolut AFS! Tycker det har varit bra, inga problem för mig! Jag vet också att min kompis i North Carolina har gjort mycket med sin AFS grupp där hon bor. Hon ska bland annat till New York City med dem om två veckor!







Kommentarer
Postat av: Emma

Åhh tack så mycket för svaren!!!

Svar: Det var så lite så! :)
Lovisa

2013-03-02 @ 10:42:04
URL: http://americaemma.blogg.se
Postat av: Sofia

Hur lång tid tog det innan det kändes helt normalt att prata engelska hela tiden? Kändes det konstigt i början?

Svar: Oj, jag vet inte riktigt, inte allt för länge. Kanske 1 två månader. Sen finns det ju vissa saker som jag fortfarande inte vet idag, men det gör jag ju inte på svenska heller haha.. Men just nu skulle jag vilja säga att min engelska är bättre än min svenska, helt seriöst! Som du kanske har sett på bloggen så är min svenska uppbyggd av engelska uttryck och sånt.... ;)
Lovisa

2013-03-23 @ 13:06:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0